Základná informácia: Na slovenskom trhu elektronických médií vládne tzv. duálny systém. Rozoznávame teda vysielateľov na základe zákona a na základe licencie. Na základe zákona vysielajú verejnoprávne médiá Slovenská Televíziaa a Slovenský rozhlas. Na základe licencie vysielajú všetky súkromné elektronické médiá, pričom súkromné neznemená hneď komerčné STV - Slovenská televízia: Slovenská televízia vysiela na základe zákona o Slovenskej televízií. Takto ju definuje samotný zákon: “Slovenská televízia je verejnoprávna, národná, nezávislá, informačná, kultúrna a vzdelávacia inštitúcia, ktorá poskytuje službu verejnosti v oblasti televízneho vysielania”. STV má podľa zákona o STV poskytovať celoplošné, kultúrne a žánrovo rozmanité programy pre všetky skupiny obyvateľov, teda aj pre menšiny a okrajové skupiny. “Programovú službu Slovenskej televízie tvoria spravodajské, publicistické, dokumentárne, dramatické, umelecké, hudobné, športové, zábavné a vzdelávacie programy, žánrovo rôznorodé programy pre deti a mládež a iné programy, ktoré a) sú založené na zásadách demokracie a humanizmu a prispievajú k právnemu vedomiu, etickému vedomiu a k environmentálnej zodpovednosti obyvateľov Slovenskej republiky, b) poskytujú nestranné, overené, neskreslené, aktuálne, zrozumiteľné a vo svojom celku vyvážené a pluralitné informácie o dianí v Slovenskej republike i v zahraničí na slobodné utváranie názorov, c) rozvíjajú kultúrnu identitu obyvateľov Slovenskej republiky bez ohľadu na ich pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vek, vieru a náboženstvo, politické či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie tak, aby tieto programy odrážali rozmanitosť názorov, politických, náboženských, filozofických a umeleckých smerov, d) utvárajú podmienky na spoločenskú dohodu vo veciach verejných s cieľom posilniť vzájomné porozumenie, toleranciu a podporovať súdržnosť rozmanitej spoločnosti. STV podľa zákona poskytuje svoju programovú službu na dvoch terestriálnych okruhoch. Povinne musí vysielať regionálne spravodajstvo a zohľadňovať potreby menšín. Teda aj vysielanie v jazykoch menšín, tlmočenie do posunkovej reči pre nepočujúcich, poskytovanie priestoru pre náboženské vysielanie. Najmenej 25 percent vysielania STV musí byť opatrených skrytými, alebo normálnymi titulkami pre nepočujúcich. Reklamu vysiela STV podľa zákona o vysielaní a retransmisií (rozoberieme neskôr). Orgány Slovenskej televízie sú: c) Rada Slovenskej televízie každoročne predkladá správu o činnosti STV do parlamentu. Rada má 15 členov, ktorých volí parlament na návrh mediálneho výboru NRSR. b) Dozorná komisia Slovenskej televízie vykonáva dohľad nad hospodárením STV. Má troch členov. Jedného menuje prezident SR, jedného vláda a jedného volí NRSR) c) generálny riaditeľ Financovanie STV - Koncesionárske poplatky - Dotácie zo štátneho rozpočtu - Prijmy z reklamy a telenákupu - Sponzorské prijmy - Prijmy z prenájmu a predaja majetku STV - Úroky z vkladov - Dary od fyzických a právnických osôb - Dedičstvo v prospech STV - Granty od FO a PO na plnenie úloh vo verejnom záujme Dôležité sú najmä prvé štyri (päť) body. Kontrolu hospodárenia Slovenskej televízie vykonáva Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky. Reklama v STV: Podľa zákona o vysielaní a retransmisií podiel reklamy na vysielaní nesmie presiahnuť 3 percentá denného vysielania. Podiel môže byť navýšený až na 10 percent vysielaním tele nákupu. Čas vyhradený reklame však nesmie presiahnuť 20 percent z jednej hodiny. Do reklamného času sa nerátajú : Self promo, upútavky na vlastné programy a bezplatne vysielané oznámenia vo verejnom záujme, alebo charitatívne príspevky. Sponzoring v STV: Sponzorom relácie nesmie byť výrobca produktov, ktorých propagácia je zakázaná. Sponzorom programu nesmie byť ysielateľ, ani výrobca audiovizuálnych diel. Sponzoring spravodajstva, športového spravodajstva a politickej publicistiky sa zakazuje. SRO - Slovenský rozhlas: Slovenský rozhlas vysiela na základe zákona o Sro. Slovenský rozhlas je verejnoprávna národná, nezávislá, informačná, kultúrna a vzdelávacia inštitúcia, ktorá poskytuje službu verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania. Definícia programovej služby Sro je podobná, ako v prípade STV. Programovú službu Slovenského rozhlasu tvoria spravodajské, publicistické, dokumentárne, dramatické, umelecké, hudobné, športové, zábavné a vzdelávacie programy, žánrovo rôznorodé programy pre deti a mládež a iné programy, ktoré c) sú založené na zásadách demokracie a humanizmu a prispievajú k právnemu vedomiu, k etickému vedomiu a k environmentálnej zodpovednosti obyvateľov Slovenskej republiky, b) poskytujú z diania v Slovenskej republike i v zahraničí nestranné, overené, neskreslené, aktuálne, zrozumiteľné a vo svojom celku vyvážené a pluralitné informácie na slobodné utváranie názorov, c) rozvíjajú kultúrnu identitu obyvateľov Slovenskej republiky bez ohľadu na ich pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vek, vieru a náboženstvo, politické či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo k etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie tak, aby tieto programy odrážali rozmanitosť názorov, politických, náboženských, filozofických a umeleckých smerov, d) utvárajú podmienky na spoločenskú dohodu vo verejných veciach s cieľom posilniť vzájomné porozumenie, toleranciu a podporovať súdržnosť rozmanitej spoločnosti. Podobné sú aj jeho povinnosti pri menšinovom vysielaní a pod. Jedinou výnimkou je, že rozhlas nemusí poskytovať vysielanie pre nepočujúcich. Inak si stačí pozrieť odsek o úlohách STV. Orgány Slovenského rozhlasu sú: a) Rozhlasová rada, b) Dozorná komisia Slovenského rozhlasu, c) generálny riaditeľ Procedúry volenia a odvolávania jednotlivých orgánov a ich povinností sú prakticky totožné s tými o STV. Rovnaká je aj schéma financovania. Reklama v Sro: Rozsah reklamy nesmie prekročiť 3 percentá denného vysielacieho času. Na základe licencie vysielajú všetci ostatní vysielatelia. Licenciu podľa zákona o vysielaní a retransmisií udeľuje Rada pre vysielanie a retransmisiu. Reklama vysielateľov s licenciou. Nesmie presiahnuť 15 percent denného vysielacieho času. Môže byť navýšená až na 20 percent prostredníctvom tele nákupu. Vysielací čas na reklamu a tele nákup nesmie presiahnuť 20 percent z jednej hodiny. Vysielatelia na základe licencie majú jediný zdroj príjmov – reklamu a veci s ňou súvisiace (teda aj sponzoring, PR, atď.). Na dodržiavanie zákonov oboma typmi elektronických médií dohliada štátny orgán – Rada pre vysielanie a retransmisiu. Rada okrem dohľadu nad dodržiavaním zákonov vykonáva dohľad nad dodržiavaním Európskeho dohovoru o cezhraničnej televízií a zastupuje SR v Stálom výbore pre cezhraničnú televíziu Rady Európy. Rada má 9 členov, ktorých volí NRSR. Rada sankcionuje porušenie zákona vo vysielaní. Najčastejšou sankciou je povinnosť odvysielať oznámenie o porušení zákona. Udeľujú sa však aj finančné pokuty a najťažšou sankciou môže byť odňatie licencie. Z medzinárodných noriem stojí za zmienku Európsky dohovor o cezhraničnej televízií.
A toto má byť čo?-.))))))) ...
Celá debata | RSS tejto debaty